Forum eportal / Strona: omnie.php
Witam serdecznie,
jak Wasze zainteresewonie jesiennym safari wrakowym na Morzu Czerwonym?
Jeste¶my na etapie zbierania ofert. Liczê, ¿e cena jesiennego safari nie bêdzie zbytnio odbiega³a od ceny ostatniego wyjazdu.
My¶limy o terminie pa¼dzernikowym, byæ mo¿e pocz±tkiem listopada.
W planie na to safari wraki Morza Czerwonego takie jak jedne z najs³ynniejszych:
Thistlegorm, Salem Express i wiele wiele innych. Na jesieñ w Egipice panuj± wspania³e warunki, woda ciep³a, powietrze ju¿ nie tak gor±ce. Nic tylko nurkowaæ:)
Czekam na deklaracje i zabieram siê do organizacji.
Pozdrawiam
Jeste¶my, jeste¶my!
chêtna:)
Powoli zmierzamy do przodu z organizacj± wyjazdu.
Wstêpnym terminem jest okres pomiêdzy 23-30 pa¼dziernika.
To jak kto siê jeszcze pisze:)
Koszt powinien byæ znany po naszym powrocie z Visu, aczkolwiek nie powinien znacz±co odbiegaæ od marcowego safari (na pewno bilety lotnicze s± ciut dro¿sze, tym razem start planujemy z Hurghady nie jak poprzednio z Marsa el Alam).
Pozdrawiam serdecznie
czekam na szczegó³y:)
Ja równie¿
A ja siê przymierzam
Witam,
moi drodzy wszystkich zainteresowanych wyjazdem zapraszamy do wp³at zaliczek, na pocz±tek 500z³ na poczet biletów lotniczych:)
Plan nurkowañ wkrótce powinien siê ukazaæ w tym temacie oraz zdjêcia ³odzi.
natomiast co do kosztów. Wyjazd powinien zamkn±æ siê w kwocie 1500-1600z³ za loti ubezpieczenie oraz ok. 500 Euro za safari.
W cenie jak to zawsze:
- pakiet nurkowy
- butle oraz balast
- zakwaterowanie w kajutach na ³odzi
- transfer lotnisko - ³ód¼ - lotnisko
- wy¿ywienie 3 razy dziennie
- ubezpieczenie
Do ceny nale¿y doliczyæ standardowo:
- 15$ wiza egipska - p³atna na lotnisku
- 25E - bakszysz dla za³ogi
- 15$ - Reef Protetion Fee (obie op³aty p³atne na ³odzi)
Termin imprezy 22 - 29 pa¼dziernika - wylot Katowice lub Kraków
Wyp³ywamy z Hurghady i tu równie¿ wracamy.
Tyle tytu³em wstêpu, zapraszam do Klubu z zaliczkami oraz po wiêcej informacji
Pozdrawiam serdecznie
brzmi ciekawie
na jaki numer konta nale¿y wp³acaæ zaliczkê??
Hej
Postaram sie wrzuciæ kilka opisów z mapkami wraków, które z du¿ym prawdopodobieñstwem zobaczycie podczas tego safari.
Na poczatek wrak statku wojennego El Mina spoczywaj±cy w pobli¿u Hurghady, który jako pierwszy zobaczymy
El Mina
Spoczywaj±cy w pobli¿u portu w Hurghadzie wrak El Mina, to egipski stawiacz min zatopiony w czasie ataku izraelskich bombowców w 1967 roku.
El Mina w t³umaczeniu z jêzyka arabskiego znaczy zatoka. Poniewa¿ statki Egipskiej Marynarki Wojennej oznaczane s± numerami, a wrak w pobli¿u portu w Hurghadzie zosta³ zatopiony na jego redzie, nazwê El Mina zaadaptowano od okolicy - zatoka (ang. The Harbour Wreck). Wrak po zbombardowaniu przez izraelskie lotnictwo osiad³ na dnie na lewej burcie. Ma on oko³o 70 m d³ugo¶ci i 9,5 m szeroko¶ci, spoczywa na maksymalnej g³êboko¶ci oko³o 31 m od strony rufy i 27 m od strony dziobowej. Dzisiaj wrak oznaczony jest widoczn± boj±, która zosta³a przymocowana do jego ¶ruby napêdowej. Znajduje siê w nim wiele miejsc zezwalaj±cych na eksploracjê, jednak nale¿y uwa¿aæ na wystaj±ce ostre krawêdzie burt oraz ostre zakoñczenia stalowych lin
Na pok³adzie znajduj± siê do dzi¶ cztery ró¿nego rodzaju karabiny przeciwlotnicze doskonale zachowane, ko³owroty oraz urz±dzenia do stawiania min. W pobli¿u karabinów do dzi¶ mo¿emy znale¼æ porozrzucane na dnie obok wraku naboje. Na pok³adzie ³atwo zidentyfikowaæ urz±dzenia s³u¿±ce niegdy¶ do zrywania sieci oraz tra³y do wy³awiania min.
W odleg³o¶ci ok. 50m na pd od tego wraku le¿y drugi, wrak starej drewnianej ³ódki rybackiej Mohamed Hasabella spoczywaj±cej równo na stêpce. Na g³ ok. 28m
Do us³yszenia wkrótce
Hej
Pewnie kolejnym etapem bêdzie rafa Abu Nuhas (blaszana rafa), na której rozbi³o sie kilka wraków m.in.:
MS Giannis D-zwodowany w 1969 roku w porcie Shoro Maru w Japoni. W roku 1975 zostaje sprzedany do Grecji i zmienia nazwê na Markos. W kwietniu 1983 w drodze z Rjieki w Chorwacji do portu Jeddah w Arabii Saudyjskiej z ³adunkiem drewna statek przep³ywa przez Kana³ Sueski i w Cie¶ninie Gubal rozbija siê o rafê Sha'b Abu Nuhas. Za³ogê ratuje egipski holownik. D³ugo¶æ 99,5 m, szeroko¶æ 16 m, zdolny rozwin±æ prêdko¶æ do 12 wêz³ów.
Giannis D spoczywaj±cy równolegle do rafy przechylony na lew± burtê na g³êboko¶ci max 27 m. Sródokrêcie rozpad³o siê dziel±c statek na dobrze zachowany szkielet rufy i dziobu.
Giannis D to najm³odszy i najlepiej zachowany wrak rafy Shaab Abu Nuhas. Wszyscy zaczynaj± tutejsze nurkowania w³a¶nie do zwiedzania tego statku. Zdecydowanie najciekawsza jest rufa, odciêta od reszty okrêtu, spoczywa na lewej burcie na g³êboko¶ci 23 metrów przechylona pod k±tem 45°. Jest to niebywale fotogeniczna czê¶æ wraku z du¿± ilo¶ci± miejsc do penetracji wnêtrza. Nurek wp³ywaj±cy do rufy mo¿e czuæ siê nieco nieswojo z powodu nachylenia wszystkich ¶cian i pod³óg. Bardzo ³atwo mo¿na straciæ orientacjê. Po stronie sterburty zobaczyæ mo¿na nadal wisz±cy trap, po którym ewakuowa³a siê za³oga. Widoczna jest tak¿e mocno pogiêta ¶ruba (maszyny pracowa³y podczas toniêcia statku), czê¶ciowo schowana ju¿ w piachu. P³yn±c na wschód rafy zobaczymy szcz±tki drugiej ³adowni i przewróconego masztu. Dalej, pozosta³o¶ci ³adowni numer 1 i nieliczne kawa³ki drewna przewo¿onego niegdy¶ przez statek. Plotki mówi±, i¿ w nied³ugim czasie po katastrofie wiele egipskich ³odzi wydobywa³o drewno ze statku, a dzi¶ podobno niektóre jednostki p³ywaj±ce z nurkami zbudowane s± w³a¶nie z materia³u wydobytego z "Giannis D".
Parowiec Carnatic
Jest najstarszym wrakiem spoczywaj±cym na Rafie Abu Nuhas - 140 letni wrak pocztowo-pasa¿erskiego parowca angielskiej kompanii "The Peninsular and Oriental Steam Navigation Company". Zbudowany w 1862 roku przez stoczniê Samuda Bros of London ju¿ od momentu zwodowania kursowa³ jako liniowiec na trasie Suez-Bombaj, a niejednokrotnie zawija³ te¿ do Chin. Wielko¶æ statku to: d³. 89,8 m szer. 11,6m wys. 7,8 m a wyporno¶æ 1776 ton. Podczas feralnego rejsu z miejscowo¶ci Suez do Bombaju statkiem podró¿owa³o 35 pasa¿erów i 176 osób za³ogi, a ³adunek jaki statek przewozi³ to przede wszystkim warte 40 000 funtów brytyjskich sztaby miedzi i z³ota przeznaczone dla angielskiej mennicy w kolonii indyjskiej, listy i przesy³ki Poczty Królewskiej dla oddzia³ów Brytyjczyków stacjonuj±cych w Indiach, bele bawe³ny oraz setki butelek z winem i wod± sodow±. W nocy z 12 na 13 wrze¶nia 1869 roku statek uderzy³ o rafê i mimo wielu zniszczeñ, jeszcze przez kilkadziesi±t godzin utrzymywa³ siê na powierzchni. Jak siê pó¿niej okaza³o w wyniku tej katastrofy zginê³o 5 pasa¿erów i 26 cz³onków za³ogi.
Wrak spoczywa na g³êboko¶ci oko³o 30 m, pod k±tem oko³o 60 stopni w stosunku do pod³o¿a. Jest ³atwy do zwiedzania, nale¿y jedynie uwa¿aæ na ostre krawêdzie, szczególnie wtedy, gdy wp³ywa siê do ¶rodka. Generalnie wrak mo¿na podzieliæ na trzy czê¶ci - rufa i dziób s± w miarê dobrej kondycji, za¶ ¶rodek to gmatwanina rur, pozosta³o¶ci maszyny parowej i jest to w sumie najmniej ciekawy fragment wraku
I kolejne dwa wraki na tej rafie:
Chrisoula K
Jednostka zbudowana w 1953, o d³ugo¶ci 101m i szeroko¶ci 14m. Rafa stanê³a na drodze tego statku 30 sierpnia 1981roku. Jako powód zderzenia podaje siê b³±d nawigacyjny - choæ ró¿ne spiskowe teorie mówi± nie zawsze tak samo...
Jego wrak spoczywa pionowo w stosunku do rafy, dziobem na jej zboczu. Jest dobrze zachowany, lecz ze wzglêdu na m³ody jeszcze wiek – sk±po poro¶niêty. Przy ¶rubie, stanowi±cej najg³êbsze miejsce wraku, g³êboko¶æ wynosi 28 metrów. po silnie wgniecionym dziobie mo¿na siê zorientowaæ, z jak± sil± statek uderzy³ o rafê. Nadbudówki wystaj± na g³êboko¶æ 6 m, jedynie maszt siêga a¿ na powierzchniê. Komin jest oderwany i le¿y z boku na piasku.
Czêsto mówi siê o tym wraku "posadzkowiec" albo "wrak z terakot±" - powód jest dosyæ oczywisty - na pok³adzie statku znajdowa³o siê ponad 3,5 tys ton p³ytek pod³ogowych. Krótko po zatoniêciu pojawi³ siê pomys³ wydobycia ³adunku, jednak szybko okaza³o siê, ¿e s³ona woda nie specjalnie s³u¿y konserwacji p³ytek powoduj±c szybk± utratê koloru i wytrzyma³o¶ci... ...no i mamy wrak za³adowany do pe³na terakot±.
Z zewn±trz najciekawsz± wydawaæ mo¿e siê rufa (w wyniku zderzenia nadbudówki zniknê³y niemal ca³kowicie...), natomiast w ¶rodku robi siê zdecydowanie ciekawiej, kuchnia, 4 du¿e ³adownie z czego w jednej panuje wrêcz wzorcowy pocz±tek - wszystkie p³ytki ³adnie u³o¿one, wreszcie maszynownia z mikro warsztatem (tokarka, wiertarka i inne takie...). W ¶rodku bywa ciasno, ale penetracja nie nale¿y do specjalnie pora¿aj±cych - wiêkszo¶æ nurków przygotowanych do dzia³añ z sufitem nad g³ow± czuje siê jak u siebie.
Kimon M lub Sea Star
Znany równie¿ jako "Lentil Wreck" - "Wrak z Soczewica" ze wzglêdu na ponad 4000 ton przewo¿onej soczewicy. Zaton±³ 12 grudnia 1978 roku. Dol±czy³ do Carnatica, który przez 109 lat by³ jedynym wrakiem na rafie. Le¿y na 32m g³êboko¶ci na burcie. U³amany dziób pozosta³ na powierzchni rafy i w latach 80'tych i 90'tych zosta³ przez morze rozbity na mniejsze czê¶ci.
"Kimon" by³ transportowcem z 4 ³adowniami-dwie z przodu i dwie tu¿ za przybudówka mostka. Zbudowany w Niemczech w miejscowo¶ci Hamm w 1952 roku. Wymiary 106.4m x 14.8m x 6.81m. W grudniu 978, the Kimon M zosta³ za³adowany ³adunkiem ponad 4000 ton soczewicy w Tureckim porcie Iskenderun i wyruszy³ w d³ug± podró¿ do Bombaju. Po dwu dniach by³ w Port Saidzie, a po kolejnych dwu w Suezie. Stamt±d kapitan musia³ osobi¶cie nawigowaæ pomiêdzy rafami Kana³u Suezkiego i przez dwa dni prawie nie schodzi³ z mostku. W koñcu wyp³ywaj±c na szersze wody, przekaza³ stery oficerom i zszed³ pod pok³ad. Nied³ugo potem zosta³ brutalnie obudzony. 12 grudnia 1978 Kimon M z maszynami "cala naprzód" wjecha³ na rafê Abu Nuhas. Przep³ywaj±cy transportowiec "Inerasja" uratowa³ ca³± za³ogê.Statek zosta³ przeciêty na wysoko¶ci 2 ³adowni i wyci±gniêto z niego silnik. Pó¼niej morze dokona³o swoje dzie³o i kad³ub zaton±³
I kolejny wraczek po³o¿ony w pobli¿u rafy Sha`b Mahmoud na Synaju to
Dunraven
Brytyjski, parowy statek ¿aglowy zbudowany w roku 1873 w stoczni Newcastle, przewo¿±cy na swym pok³adzie przyprawy, z³oto, bawe³nê oraz drewno z Bombaju w Indiach, zaton±³ 25 kwietnia 1876 r., po uderzeniu w rafê. Statek uderzy³ w rafê po rzekomo maj±cej miejsce pijackiej dyspucie pomiêdzy kapitanem, jego ¿on± a pierwsz± partnerk±, i szybko zaton±³ w okolicach rafy Sha'ab Mahmoud w zatoce Sueskiej. 25 osobowa za³oga zosta³a uratowana. Pomimo, i¿ statek zosta³ pozbawiony swego ³adunku przez archeologów we wczesnych latach osiemdziesi±tych, Dunraven wci±¿ uchodzi za interesuj±ce miejsce nurkowe.
Le¿y na g³êboko¶ci 30 m w pobli¿u rafy, obrócony do góry dnem. Wrak ma 80m d³ugo¶ci i 10 m szeroko¶ci. Mo¿na wp³ywaæ do obszernych ³adowni. Rufa le¿y na g³êboko¶ci 29 m. . Dunraven jest interesuj±cym miejscem do nurkowania g³ównie ze wzglêdu na liczne zwierzêta zamieszkuj±ce okolice wraku. jest schronieniem dla ryb takich jak glassifsh oraz przyci±gn±³ jedne z wiêkszych jakie mo¿na w tych rejonach zobaczyæ ryb, Napoleony